تبلیغات
كارك - مطالب دی 1396 ::: محفلی برای كارآفرینان و صاحبان كسب و كارهای كوچك

اسکرول بار

 
كارك
چیزی كه شروع نشده هرگز به پایان نخواهد رسید
درباره وبلاگ


محفلی برای كارآفرینان و صاحبان كسب و كارهای كوچك SBA, ایده پردازی و خلاقیت, تكنولوژی فكر, سبك زندگی

مدیر وبلاگ : احمدرضا علی بخشی
نظرسنجی
لطفا نظرتان را در مورد میزان رضایت و سودمندی محتوای وبلاگ بیان فرمایید.








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 



در این وبلاگ
در كل اینترنت
 
تماس با ما
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
افزایش بازدید
 
در تلگرام منتظر شما هستیم
عضویت در کانال تلگرام کارک
کارک عکس نوشته #66




نوع مطلب : عکس نوشته ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 24 دی 1396
احمدرضا علی بخشی

تلفن همراه چگونه تجارت را تغییر داده است؟

تجارت اینترنتی چگونگی انجام کسب و کار ما را تغییر داده است و در حال حاضر با گسترش تلفن همراه محیط های خرده فروشی در حال شکل گیری دوباره هستند.
کارک اینفوگرافی تلفن همراه چگونه تجارت را تغییر داده است؟




نوع مطلب : اینفوگرافی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 24 دی 1396
احمدرضا علی بخشی

حاج محمدحسن امین الضرب

برجسته ترین بازرگان قرن نوزده ایران و اولین سرمایه گذار صنعتی در ایران حاج محمدحسن اصفهانی معروف به کمپانی و ملقب به امین دارالضرب __ مخففاً امین الضرب __ حوالی ۱۲۵۱ ه.ق (مطابق ۱۲۱۴ شمسی و ۱۸۳۵م) در شهر اصفهان به دنیا آمد. پدرش آقا محمدحسین و مادرش بی بی ماه خانم در اصل از مردم خوی بود.1 محمدحسن خواندن و نوشتن فارسی و خوشنویسی قرآن را در مکتب خانه آموخت.2 او پس از فوت پدر برای کسب و کار به تهران آمد و مشغول تجارت شد. سرنوشت محمدحسن هنگامی دگرگون شد که با بازرگانی به نام پنایوتّی (panayotti) که نماینده یک شرکت یونانی در تهران بود مشغول به کار شد. بر اساس برخی اسناد محمدحسن فوت و فن بازرگانی داخلی و خارجی را از پانایوتّی آموخت.3 چون درستکار و مردمدار بود، در اندک زمانی اعتماد همگان را جلب کرد و کارش رونق یافت. کم کم قبول برات بزرگان و رجال او را به شهرت رساند و با درباریان و شخص شاه ارتباط پیدا کرد.4 حاج محمدحسن با کمک علی اصغرخان امین السلطان کارهای دولتی را نیز به فعالیتهای اقتصادی و تجاری خود افزود. کار اداره ضرابخانه و حقوق انحصاری آن و در نتیجه لقب "امین الضرب" به او داده شد. در مورد نحوه کار او در ضرابخانه بحث بسیار است که در این نوشته نمی گنجد.5

از خدمات و تأسیساتی که امین الضرب به وجود آورد میتوان به این موارد اشاره کرد: 1. ایجاد خط راه آهن بین محمودآباد و آمل 1308ق 2. احداث کارخانه برق 3. احداث کارخانه بلورسازی ۱۳۰۵ق 4. تأسیس کارخانه چینی سازی در تهران 5. ایجاد کارخانه ابریشم تابی و ابریشم بافی 6. بنای کاروانسرای حسن آباد میان راه تهران – قم 7. ساخت راه افجه به تهران 8. پیشنهاد تأسیس بانک در ۱۲۹۶ق 9. اقدام مهم دیگر او پیشنهاد احداث اولین کارخانه ذوب آهن ایران در ۱۳۰۴ق بود که امتیاز آن را از شاه گرفت، اما موفق به اجرای آن نشد نام برد.

 امین الضرب بجز زمینه های اقتصادی و تجاری در امور عمومی و عام المنفعه نیز دخیل و فعال بود. به طور مثال چون گروهی از رجال دانشور عصر مظفری "انجمن معارف" را برای توسعه مدارس و گسترش فرهنگ جدید تشکیل دادند عضویت آن را پذیرفت. خدمت دیگر او که نیکنامی برایش به ارمغان آورد، خرید مقادیر بسیار گندم در قحطی سال ۱۲۸۸ق از مازندران و حمل آن به تهران بود که موجب نجات مردم از مرگ حتمی شد.6 دولتمردان عصر ناصری برای افزایش درآمد خود به اعطای امتیازاتی به کشورهای بزرگی که در ایران به رقابت تجاری و سیاسی با یکدیگر مشغول بودند دست زدند که مضر به منافع کشور بود و امکان سوء استفاده این کشورها را از وضع موجود بیشتر میکرد، اما به سبب مخالفت و اعتراض عمومی و فتوای میرزای شیرازی، دو امتیاز تجاری که به انگلستان داده شده بود، یعنی امتیاز بهره برداری از معادن به رویتر و امتیاز انحصاری خرید و فروش تنباکو به ماژور تالبوت لغو گردید. گرچه در مرحله نهایی تحریم استعمال تنباکو از سوی علما باعث لغو قرارداد شد، اما نقش تجار، از آن جمله امین الضرب را نیز در این جریان نمیتوان اندک دانست. به عنوان یکی از تجار متنفذ کشور که با شاه و امین السلطان نیز روابطی نزدیک داشت، امین الضرب رابط میان جامعه بازرگانان از سویی و دربار و دولت از سوی دیگر، بود. سیدجمال الدین اسدآبادی در دو سفر خود به ایران در خانه امین الضرب اقامت گزید و او را شیفته و مرید خویش کرد. امین الضرب از کمک مالی به سیدجمال هنگام اقامت او در روسیه، و حتی پس از آنکه به خواری از ایران رانده شد، کوتاهی نکرد. دوستی او با سیدجمال الدین و حمایتش از او ناشی از این باور بود که اسدآبادی مردی به راستی روحانی و مرشدی مذهبی است که هدفی جز پیشبرد اسلام ندارد. هر دو در اعتقاد به ضرورت اصلاحات در جوامع اسلامی به ویژه در ایران همرأی بودند. در دید امین الضرب سید جمال الدین اسدآبادی رهبر مؤثری برای انجام این گونه اصلاحات در جهان اسلام بود. از مظاهر اعتقادات عمیق مذهبی امین الضرب و اشتیاقش به افزایش سطح آموزش عمومی اقدام او به تکثیر بحارالانوار در 22 جلد به هزینه شخصی و توزیع رایگان آن بود. وی به احداث بناها و نهادهای عام المنفعه و ساختن حجره برای طلاب در اماکن مذهبی نیز علاقه ای مخصوص داشت.7 سرانجام امین الضرب در 8 شعبان ۱۳۱۶ق (مطابق اول دی ماه ۱۲۷۷ و دسامبر ۱۸۹۸م) درگذشت8 و جنازه اش را به نجف برده و در جنب گلدسته ایوان حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) به خاک سپرده شد.9

کارک امین الضرب


1. اصغر مهدوی و ایرج افشار، یزد در اسناد امین الضرب، سالهای 1288 -1330 قمری، تهران: فرهنگ ایران زمین، 1380، ص 15؛ شیرین مهدوی، زندگینامه حاج محمدحسن کمپانی امین دارالضرب، ترجمه منصوره اتحادیه؛ فرحناز امیرخانی حسینک لو (تهران: نشرتاریخ ایران، 1379 ) ص 47.

2. شیرین مهدوی، ص 55 .

3. نادر مطلبی کاشانی، حدیث عشق 6: دکتر اصغر مهدوی از او و با او (تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مرکز نشر میراث مکتوب ، 1383) ص 330 .

4. محمدکاظم موسوی بجنوردی، ویرایشگر، دائره المعارف بزرگ اسلامی، ج. 10 (تهران: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، 1367-) ص 93.

5. نادر مطلبی کاشانی، ص 347، 335-336.

6. محمدکاظم موسوی بجنوردی، ص 294.

7. نادر مطلبی کاشانی، ص 347، 344 - 345.

8. یزد در اسناد امین الضرب، ص 15.

9. مهدی بامداد، شرح حال رجال ایران در قرن 12 و 13 و 14 هجری، ج. 3 (تهران: زوار، 1347 – 1351) ص 362.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 18 دی 1396
احمدرضا علی بخشی

آمار و ارقام فروش حراجمعه بامیلو 1396

۸۰ درصد از کاربران بامیلو در حراجمعه برای نخستین بار خرید کرده‌اند. یکی از اهدف بامیلو از برگزاری حراجمعه ترغیب مردم برای استفاده از خدمات آنلاین و افزایش سهم فروش آنلاین در بازار خرده‌فروشی بوده است. بیشترین خریداران بامیلو را جوانان بین ۲۰ تا ۳۰ سال تشکیل داده اند که 76 درصد آنها مرد و 24 درصد زن بوده اند.

بامیلو خریدهای حراجمعه را به 541 شهر از ایران ارسال کرده است. بیشترین شهرهایی که از حراجمعه خرید کرده اند: مشهد، اهواز، شیراز، تهران، کرج و اصفهان بوده است.

مردم ایران بیش از 700 هزار کالا را در حراجمعه خریداری کردند. از جمله کالاهای پرفروش در حراجمعه  می‌توان به پاوربانک 10هزار میلی آمپر ADATA اشاره کرد. در حراجمعه بیش از 6 هزار پاوربانک خریداری شده است.

کارک اینفوگرافی آمار و ارقام فروش حراجمعه بامیلو





نوع مطلب : اینفوگرافی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 18 دی 1396
احمدرضا علی بخشی

کارک عکس نوشته #65





نوع مطلب : عکس نوشته ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 18 دی 1396
احمدرضا علی بخشی

مدیرعامل؛ لقب اشتباهی که موسسان استارتاپ به خودشان می دهند

کارک مدیرعامل؛ لقب اشتباهی که موسسان استارتاپ به خودشان می‌دهند

شاید شما توانسته باشید استارتاپ کوچکی راه‌اندازی کنید و حتی تعدادی کارمند داشته باشید؛ اما هنوز تبدیل به مدیر عامل نشده‌اید.

دوران اوج فعالیت‌های استارتاپی باعث شده است بسیاری از افراد با گمان تبدیل شدن به مدیر عامل در شرکت نوپای خود فعالیت کنند. این افراد با یک اپلیکیشن یا سرویس جدید، شرکتی نوپا  تأسیس می‌کنند و حتی تا حدودی موفق می‌شوند. آن‌ها سرمایه جذب می‌کنند و تیمی فعال نیز در اطراف خود گرد می‌آورند. اولین اتفاقی که پس از این جریان می‌افتد، نقش بستن عنوان «مدیرعامل» روی کارت ویزیت شخصی این افراد است. اگر چه این خبر ناراحت‌کننده است؛ اما باید به بسیاری از مؤسسان استارتاپ بگوییم که عنوان و لقب مدیرعامل (CEO) شایسته‌ی آن‌ها نیست.

کافی است جستجوی کوتاهی در پروفایل‌های لینکدین داشته باشید تا مشاهده کنید که اکثر افراد از القاب «مدیرعامل» یا «مدیر ارشد اجرایی» برای خود استفاده می‌کنند. به بیان دیگر می‌توان گفت در لینکدین کارمند معمولی وجود ندارد و این طور که مشخص است، همه‌ی افراد مدیر یا معاون اجرایی هستند! البته اگر از این افراد، نقش‌ها و وظایف یک مدیرعامل را بپرسید، اکثرا از آن اطلاعی ندارند یا تصور می‌کنند فردی که مسئول همه‌ی کارها است، مدیرعامل محسوب می‌شود.

این برداشت اشتباه و استفاده از لقب مدیر عامل در ارتباطات و پروفایل‌های کاری، ممکن است در نگاه اول مشکلی ایجاد نکند؛ اما با دقت بیشتر می‌توان به این نتیجه رسید که این القاب در جلساتی جدی کاری، ممکن است افراد را به اشتباه بیاندازد و آن‌ها را با مسئولیت‌هایی روبرو کند که در حد توان و سوادشان نیست.

کارک مدیرعامل؛ لقب اشتباهی که موسسان استارتاپ به خودشان می‌دهند

مدیرعامل کیست؟

طبق تعریف وب‌سایت اینوستوپدیا، مدیرعامل اینگونه تعریف می‌شود:

مدیر ارشد اجرایی یا مدیر عامل، بالاترین درجه‌ی مدیریتی یک شرکت است. وظایف او عبارتند از تصمیم‌گیری‌های کلان، مدیریت کلی عملیات اجرایی و منابع شرکت و مهم‌تر از همه، رابط میان هیئت مدیره و واحدهای اجرایی شرکت.

تعریف بالا نشان می‌دهد که داشتن مدیرعامل در شرکت، ابتدا نیازمند هیئت مدیره است. به بیان دیگر اگر شرکت نوپای شما هنوز هیئت مدیره ندارد یا به‌تنهایی و همراه با چند نفر از دوستان در آن فعالیت می‌کنید، نمی‌توانید از عنوان مدیر عامل برای خود استفاده کنید.

هدف اصلی این مقاله این نیست که اشتباه شما به عنوان موسس استارتاپ یا کارآفرین را به رخ بکشد. اتفاقا شما به‌ عنوان مؤسس با داشتن قدرت خلاقیت، رؤیاپردازی و اشتیاق بالا، بهترین فرد برای تبدیل شدن به مدیر عامل استارتاپ هستید. نکته‌ی اصلی این است که استفاده از این عنوان پیش از تبدیل شدن به یک مدیر عامل کامل، نشان می‌دهد که شما بیش از پیشرفت کارتان، به آن عنوانی اهمیت می‌دهید که دیگران شما را خطاب می‌کنند. استفاده از عنوان مدیرعامل توسط فردی که تنها هدایت یک تیم توسعه‌ی اپلیکیشن را بر عهده داشته است، مانند پیروز خواندن خود قبل از پایان مسابقه است.

کارک مدیرعامل؛ لقب اشتباهی که موسسان استارتاپ به خودشان می‌دهند

چه زمانی از این عنوان استفاده کنیم؟

اگر «مدیرعامل» اولین و تنها لقبی است که افراد شما را با آن می‌شناسند، باید در روند خود تجدید نظر کنید. مگر این‌که واقعا مدیرعامل باشید و تمام تجربیات و دوره‌های آموزشی این شغل را کسب کرده باشید.

اگر پیش از تبدیل شدن به مدیرعامل از لقب آن استفاده کنید، افراد را به این اشتباه می‌اندازد که شما پاسخگوی تصمیمات بزرگ و اصلی شرکت هستید. فراموش نکنید که این لقب هیچ کس را فریب نمی‌دهد. شما با این کار تصور می‌کنید که در مسابقه‌ای پیروز شده‌اید؛ این در حالی است که در این مسابقه هیچ رقیبی نداشتید و هیچ‌کس از این پیروزی شما خوشحال نمی‌شود. از طرفی آن‌چه برای دیگران (شامل رقبا و همکاران شما در صنعت) مهم است، عنوان و لقب شما نیست؛ بلکه مسئولیت، اختیارات و نتایج فعالیت‌ها توسط آن‌ها دیده می‌شود.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 13 دی 1396
احمدرضا علی بخشی
کارک سخنرانی های تد #38 پاول تاسنر

هیچ وقت برای بازآفرینی خودتان دیر نیست. این را از پاول تاسنر بشنوید -- بعد از ۴۰ سال کار مداوم برای دیگران، او کسب و کار خودش را در ۶۶ سالگی شروع کرد و ایده‌اش برای یک تجارت را با تجربه و اشتیاقش ترکیب کرد و او تنها نیست. همین حالا که او داستان کوتاه، بامزه و الهام بخش خودش را شرح می‌دهد، سالمندان با نرخی فزاینده در حال پر و بال دادن به غرایض کارآفرینانه خود هستند -- و موفقیت بزرگی به دست می‌آورند.





نوع مطلب : سخنرانی های TED، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 12 دی 1396
احمدرضا علی بخشی

این تصورات رایج درباره کارآفرینی اشتباه است.

کارآفرین بودن راجع به خدمت به مشتریان و کارکنانی است که قرار است چشم ‏انداز شخصی شما را محقق کنند. در عمل این مشتریان و کارکنان هستند که رئیس شما محسوب می‏شوند.

رویای کارآفرینی زمانی در ذهن من شکل گرفت که دوران کارمندی به‌شدت برایم کسل ‏کننده شده بود. در تخیلاتم می‏دیدم که روی زمانم مدیریت بهتری دارم، آزادی عمل بیشتری به دست آورده ‏ام و چشم‏ انداز شخصی ‏ام را محقق کرده ‏ام، بدون اینکه خودم را درگیر مناقشات رایج دنیای کارمندی کرده باشم. همانند بسیاری از افراد فکر می‏کردم که کارآفرینی به معنی آن است که رئیس خودم هستم. اما پس از مدتی فهمیدم تصوراتم اشتباه بود. در واقع کارآفرین بودن راجع به خدمت به مشتریان و کارکنانی است که قرار است چشم ‏انداز شخصی شما را محقق کنند. در عمل این مشتریان و کارکنان هستند که رئیس شما محسوب می‏شوند. بر همین اساس، شش تصور اشتباه رایج در مورد کارآفرینی که حاصل تجاربم به‌ عنوان مدیرعامل یک کسب‌ و کار اینترنتی است را ارائه کرده ‏ام:

۱) کارکنان صرفا با پول انگیزه پیدا می‏کنند

اگر شما هم این‌طور فکر می‏کنید، باید بگویم سخت در اشتباه هستید. طبق پژوهش انجام شده توسط موسسه گلاسدور، حدود ۶۴ درصد از کارکنان متعلق به نسل هزاره (متولدین ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۵) داشتن شغلی با درآمد سالانه ۴۰ هزار دلار که به آن علاقه دارند را به داشتن شغلی با درآمد ۱۰۰ هزار دلار که برایشان کسل ‏کننده است ترجیح می‏دهند. من در همین رابطه مطالعاتی در زمینه روانشناسی داشتم تا دریابم چرا افراد کارهای مختلف را انجام می‏دهند، چگونه برای انجام کارشان انگیزه می‏گیرند و به چه دلایلی سر کارشان حاضر می‏شوند و در نهایت فهمیدم همواره پول عامل اصلی نیست.

میزان چالش ‏هایی که در زمینه استخدام کارمندان خوب و ایجاد یک فرهنگ سازمانی مولد تجربه کردم، برایم غیرمنتظره بود. هیچ وقت برایم دشوار نبود که تشخیص بدهم شرکت نیاز دارد چه کارهایی انجام بدهد و در چه مسیری حرکت کند تا فروش‏مان بهبود یابد و کسب‌ و کارمان رونق بگیرد. چالش واقعی ایجاد یک محیط کاری بود که در آن افراد انگیزه پیدا کنند تا در سفری که من آغازگر آن بودم همراهم باشند، زیرا می‏دانستم نمی‏توانم به تنهایی به آن اهداف دست پیدا کنم. مهم نیست که به‌ عنوان یک مدیرعامل چقدر نوآوری یا نبوغ دارید، در هر صورت فتح این تپه بدون داشتن لشکر امکانپذیر نیست. همچنین شما به مشتریانی نیاز دارید که محصولات‏تان را بخرند و به کارمندانی نیاز دارید که برای تحقق اهداف شرکت‏تان تلاش کنند.

کارک آموزش کارآفرینی از سیر تا پیاز #12

۲) کارآفرینی از کارمندی بهتر است

یک واقعیت مهم راجع به افرادی که کارآفرین نیستند وجود دارد و آن واقعیت این است که آنها لحظه‏ ای که از محل کارشان بیرون می ‏آیند، کار آن روز را خاتمه داده ‏اند. اما به‌ عنوان یک کارآفرین موفقیت کسب‌ و کارتان بخشی از هویت شما می ‏شود و هر کجا که بروید کسب‌ و کارتان نیز همراه شماست. شرکت ما در حال حاضر حدود ۲۰۰ کارمند دارد و فشار زندگی حرفه‏ای آنها تماما به من که مدیرعامل شرکت هستم وارد می ‏شود. هنگامی که از شغلم در یک شرکت خصوصی در سان فرانسیسکو استعفا دادم تا شرکت خودم را راه‏ اندازی کنم، هیچ تصوری نداشتم که مسوولیت‏ های یک مدیرعامل تا چه اندازه می‏تواند زیاد و سنگین باشد. در کارآفرینی خوب ظاهر می ‏شوید، دلیلش این است که یک نیاز عمیق روانشناختی دارید تا چیزی را خلق کنید که بخشی از شما شود. جنبه منفی این قضیه آن است که وقتی صاحب کسب‌ و کار هستید در هیچ موقعیتی قادر نخواهید بود کاملا از شغل‏تان جدا شوید. برای اینکه مهیای این شرایط شوید، بهتر است در استخدام افراد دقت‌نظر به خرج بدهید، زیرا نیاز دارید بهترین افراد ممکن را جذب کنید تا در شرایط دشوار یاری گر شما باشند.

۳) کارآفرینی ماهیتی ایستا دارد

همین‌طور که شرکت ما بزرگ‌تر می‏شود و مقیاس می ‏یابد، اثرات تصمیمات من از بالا به پایین در شرکت تسری می ‏یابد. من همواره باید جلوتر از بقیه راجع به نیازهای شرکت بر مبنای تهدیدات پیش رو و فرصت‏های پیشرفت فکر کنم. این‌طور که مشخص است، فقط من در این موقعیت قرار ندارم و حدود ۸۸ درصد از مدیران عامل بابت تهدیدات سایبری، ۷۸ درصد بابت رشد سریع با توجه به فناوری و ۶۵ درصد بابت قوانین دست و پاگیر دغدغه دارند. از پهپادهای حامل مرسولات و دستگاه‌های چاپ سه‌بعدی گرفته تا فناوری‏ خودروهای بدون سرنشین و هوش مصنوعی، مدیران عامل نیاز به زیرساخت‏های کافی دارند تا بتوانند شرکت‌های خود را نوآور نگه دارند و متناسب با تحولات دنیای کسب‌ و کار تغییر کنند.

کارک آموزش کارآفرینی از سیر تا پیاز #12

۴) پول نقد همه چیز است

البته که جریان پول نقد مهم است اما در نهایت این مشتری است که حرف آخر را می‏زند. در شرکت‏مان ما به حدود ۷ میلیون مشتری در ماه که با اهدافی همچون مطالعه راجع به رهبری برند و کسب اطلاعات راجع به برندها از سایت‏مان بازدید می‏کنند، خدمت‏رسانی می‏کنیم. حدود ۸۰ درصد از آنها راجع به خریدهایی تحقیق می‏کنند که برایشان بسیار مهم است و درست در زمان‏هایی که به اطلاعات راجع به برندها نیاز دارند به سایت ما مراجعه می‏کنند و این وظیفه سنگین به عهده ماست که بتوانیم ابزارها و منابعی برای‏شان فراهم کنیم که بتوانند بهترین تصمیم خریدشان‏ را بگیرند.

۵) مسیر کارآفرینی از دانشکده مدیریت کسب‌ و کار می‏گذرد

این نیز یکی از تفکرات اشتباه رایج است. شباهت من، بیل گیتس (بنیانگذار مایکروسافت)، لری الیسون (مدیرعامل اوراکل) و لری پیج (‏بنیانگذار گوگل) در این است که همگی ما در رشته مهندسی تحصیل کرده‏ ایم. پژوهش ‏ها حاکی از آن است که تعداد مدیرعامل‏ها و بنیانگذاران با مدرک تحصیلی مهندسی بیش از سه برابر همتایان آنها با مدرک تحصیلی مدیریت کسب‌ و کار (MBA) بوده است. از یک منظر می‏توانم بگویم که تحصیل در رشته مهندسی می‏تواند آموخته‏ های خوبی به یک کارآفرین منتقل کند، زیرا چارچوبی برای به‌کارگیری روش‏های علمی برای حل مسائل دنیای واقعی را در اختیارش قرار می‏دهد.

۶) در کارآفرینی زمان در اختیار شماست

این باور نیز بسیار از واقعیت دور است. در دنیای کارآفرینی زمان همواره محدود است. وقتی کارآفرین می‏شوید، مدیریت زمان اهمیت بسیار زیادی پیدا می‏کند و به همان میزان رتق و فتق امور مربوط به زندگی شخصی نیز دشوار می‏شود. کارآفرینان ۲۴ ساعته درگیر مسائل کسب‌ و کارشان هستند. در همین راستا استفاده از ابزار‏هایی مانند ماتریس فوریت – ضرورت که توسط استفان کاوی پیشنهاد شده است، می‏تواند بسیار راهگشا باشد.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 12 دی 1396
احمدرضا علی بخشی
کارک عکس نوشته #64




نوع مطلب : عکس نوشته ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 12 دی 1396
احمدرضا علی بخشی
کارک انیمیشن زوتوپیا #19

انیمیشن بسیار جذاب و انگیزشی زوتوپیا:

«زوتوپیا» که در ماه های قبل از آن به عنوان «زوتر و پلیس» نیز یاد میشد، جدیدترین انیمیشن کمپانی دیزنی می باشد که اینبار بدون مشارکت پیکسار ساخته شده است و تا این لحظه همچنان در حال فروش خیره کننده در سرتاسر جهان می باشد. انیمیشنی که نسبت به آثار سالهای گذشته تفاوت های آشکاری دارد.

زوتوپیا، منطقه ای است که در آن حیوانات مختلف در کنار هم به خوبی و خوشی در حال زندگی هستند. در این سرزمین رنگی و دوست داشتنی جودی هپس (جنیفر گودوین) که یک خرگوش است، از کودکی آرزو داشته تا بتواند به عنوان اولین خرگوش در اداره پلیس زوتوپیا مشغول به کار شود و به تازگی نیز به آرزویش رسیده است. اما رئیس پلیس بوگو (ادریس البا) به او وظیفه ای خسته کننده سپرده تا او را از خطر دور نگه دارد. با اینحال پس از اینکه جودی یک روباه مکار به نام نیک (جیسون بیتمن) را ملاقات می کند و از سوی دیگر باید به دنبال فردی گمشده در زوتوپیا بگردد، داستانهای هیجان انگیزی برایش بوجود می آید که . . .

«زوتوپیا» در برگیرنده مضامین ارزشمندی است که مختص به مسائل روز جهان می باشد. دنیای انیمیشن در سالهای گذشته تمرکز و تاکید ویژه ای بر مقوله خانواده داشته است و اغلب انیمیشن های ساخته شده نیز به خوبی توانسته اند تا ارزش و جایگاه خانواده و همدلی را به کودکان بیاموزند. اما تفاوت عمده ای که «زوتوپیا» با دیگر انیمیشن های دیزنی دارد، پرداختن به مسائل بشردوستانه ای است که کمتر تابحال با این جدیت در سینما شاهدش بوده ایم. در ادامه بخشهایی از این انیمیشن را با هم می بینیم. 


 



نوع مطلب : موشن گرافیک و انیمیشن، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 5 دی 1396
احمدرضا علی بخشی

کارک کتاب جدید اریک ریس

کتاب جدید اریک ریس با عنوان The Startup Way

محل رونمایی از کتاب

رویداد رونمایی از کتاب اریک ریس، در فضای کار مشترک Cross Campus در Downtown شهر لس آنجلس برگزار شد.
این فضای کار مشترک (گروهی) فوق العاده جالب و جذاب هست و سه تا شعبه داره (سانتا مونیکا، Downtown  و پاسادنا.)
کارک کتاب جدید اریک ریس

اریک ریس کیست ؟

خوب، قبلش خوبه یه معرفی از اریک ریس داشته باشیم! بالاخره باید افراد شاخص در حوزه استارتاپ ها رو بشناسین !
اریک ریس فردی است که از دنیای مهندسی نرم افزار وارد عرصه کارآفرینی شده، او قبل از کارآفرینی به تدریس برنامه نویسی می پرداخته و کتابی با عنوان The Black Art of java Game Programming رو نوشته. اریک الان در دهه چهارم زندگی اش هست و تحصیل کرده دانشگاه ییل هستش، در سال ۲۰۰۴ یه شبکه اجتماعی راه اندازی می کنه با عنوانIMVU  که فضایی سه بعدی با قابلیت خرید و فروش اشیا مجازی داشته! بماند که الان اون رو بیشتر بعنوان یک نظریه پرداز میشناسن تا یک کارآفرین. او بعد از ورود به سیلیکون ولی شروع به کشف یکسری الگوهای موفقیت استارتاپ ها می کنه و مطالبشو در قالب یک کتاب با عنوان استارتاپ ناب The Lean Startup منتشر می کنه که باعث شهرت جهانیش میشه! یه جایی خونده بودم که اریک، شاگرد استیو بلنک هم بوده. ایده های مطرح شده اون در این کتاب با استقبال بی نظیری روبرو میشه. 

خلاصه ای از تفکرات اریک ریس :

همه فعالیتهای کارآفرینی به نوعی آزمایش هستند و یک تجربه جدید ایجاد می کنند. او اقدام و عمل کردن را بسیار مهم می داند و می گوید قبل از هرگونه برنامه ریزی بلند مدت، ببینید با یک روش ساده میشه نتایج رو مزه مزه کرد یا نه؟

وبلاگ شخصی اریک ریس        http://www.startuplessonslearned.com/

کتاب  The Startup Way

کارک کتاب جدید اریک ریس

کتاب The Lean Startup در سال ۲۰۱۱ منتشر شده و از آن سال به بعد تا به حال، یعنی سال ۲۰۱۷، اریک ریس به مشاوره و هدایتگری و تحقیق و توسعه در مورد مدل استارتاپ ناب پرداخته و حاصل این ۶ سال تجربه رو در کتاب جدیدش با عنوان The Startup Way منتشر کرده.
تمرکز این کتاب بر روی سازمان های تثبیت شده و یا در حال رشد است، سازمان هایی مثل تویوتا، جنرال الکتریک، فیس بوک و آمازون! و داستان کلی این کتاب اینه که آیا می شود از سبک فکری استارتاپ ناب، هم در سازمان های بزرگ استفاده کرد یا نه! و جالبه بدونید که اریک ریس در این کتاب به این نکته اشاره داره که این کار و تغییر نگرش، یک باید است، یک الزام برای بقای این سازمانها! و در این کتاب به معرفی یک روش گام به گام ثابت شده بر مبنای تجربه برای اجرای این چارچوب در سازمانهای بزرگ هست.
واقعیت اینه که استارتاپ ها بعد از رسیدن به رشد، حالت داینامیک خودشونو از دست میدهند و تبدیل به یک سازمان سنتی میشن، و این تغییر سبک ممکنه باعث بشه که اونها نتونن فرصتهای بعدی بازار رو تشخیص بدن و سرنگون بشن! اریک ریس در این کتاب یک چارچوب جدید مدیریتی رو برای رشد مداوم سازمان های آینده معرفی کرده! و این متد ارایه شده بر پایه همین مفاهیم استارتاپی هست.
یه جورایی این کتاب تمرکزش بر ارایه روش مدیریتی نوینی است برای ایجاد یک سازمان کارآفرین با کارمندانی پویا و کارآفرین !
در مقدمه کتاب، نظر بسیاری از افراد مطرح در مورد کتاب جدید اریک ریس درج شده است.

تحقیقات من بر روی موفقیت کمپانی ها بوده و این کتاب یک روش کاربردی و عملی رو جهت رسیدن به این موفقیت ارایه داده !
این کتاب یک چشم انداز و نقشه گام به گام برای ایجاد یک سبک جدید مدیریتی که ترکیبی از سبک مدیریت کارآفرینانه و مدیریت سنتی هست رو ارایه داده.
این کتاب ارایه دهنده یک سبک مدیریتی جدید برای نیازهای جامعه امروزی است.

نکته جالبی در کتاب وجود داره و اون هم تعریف اریک ریس از استارتاپ هاست.

استارتاپ نهادی است انسانی که ساخته شده برای خلق محصول یا خدمتی نو در شرایط عدم قطعیت بسیار.

همونطور که میبینید این تعریف خیلی کلی هست، در این تعریف اشاره ای به سایز تیم یا نوع نهاد (شرکت، انتفاعی یا غیرانتفاعی بودن و …) و یا صنعت خاصی (آی تی، مالی، بیمه و …) اشاره نشده است و مهم ترین تاکیدی که صورت گرفته تاکید بر روی عدم قطعیت هست.
او معتقد است که در هر جایی که عدم قطعیت (دنیای امروز دنیایی پر از عدم قطعیت هاست) وجود دارد میتوان از آموزه های استارتاپ ناب بهره مند شد. او در طی این ۶ سال بعد از انتشار کتاب استارتاپ ناب شاهد موفقیت بکارگیری این آموزه ها در صنایع و سازمانهای مختلف بوده.
او اعتقاد دارد که مسایل استارتاپ ها و سازمانهای آینده یکسان خواهند بود :

  • چطور افرادی که برای ما کار می کنند را کاری کنیم که مثل کارآفرینان فکر کنند؟
  • چطور میتوانیم محصولات جدیدی برای بازارهای جدید تولید کنیم، این کار را چطور انجام دهیم که مشتریان قدیمی مان را از دست ندهیم؟
  • چطور یک سیستم کارآفرینی سازمانی در سازمان ایجاد کنیم، به نحوی که وضعیت فعلی سازمان دچار خلل و مشکل نشود؟
  • چطور سازمانی ایجاد کنیم که در عین حالی که دارد به نیازهای فعلی مشتریان پاسخ میدهد مسیرهای رشد بعدی را هم در نظر بگیرد و از آنها بهره برداری نماید؟

۵ اصل مهم معرفی شده در این کتاب :

نوآوری مستمر (Continuous Innovation) :

حضور در بازار رقابتی آینده نیازمند این است که شما همیشه آینده رو تحلیل کنید و نوآوری هایی بر پایه نیازهای جدید را ارایه دهید و این روح نوآوری باید در تمامی بخشهای سازمان شما منتشر شود.

استارتاپ بعنوان  جزیی ترین واحد کسب و کار (Startup as atomic unit of work) :

برای محقق شدن هدف نوآوری، سازمان باید به تیمهایی تقسیم شود که در حال آزمایش مستمر و اعتبارسنجی هستند. پس نیاز به یک ساختار سازمانی جدید داریم !

کارکرد فراموش شده (The Missing Function) :

شما نیازمند کارکردها و شرایطی جدید برای استقرار این چارچوب هستید، منظور همان چارچوب کارآفرینی در سازمان است. باید شیوه مدیریت متفاوت شود.

تولد و تاسیس مجدد (The Second Funding) :

وقتی شما نگرش خودتان را به سازمان بر اساس این چارچوب تغییر میدهید، مثل این میماند که سازمان دوباره متولد شده است، پس آماده تغییرات و این دگردیسی باشید.

تغییرات مستمر (دگردیسی مستمر) (Continuous transformation) :

در طی کردن مسیر بعد از اولین تغییرات، شما همواره باید بر اساس مدل استارتاپی، DNAسازمانتون رو بازنویسی کنید و بهبود بدید تا رشد و بقاتون حفظ بشه !

جالبه بدونید که اریک ریس در رویداد رونمایی به این نکته اشاره کرد که تمامی آموزه ها در طی این چند سال در سازمانهای بزرگ تجربه شده اند و کاملا کاربردی هستند، در کتاب هم کیسها و موارد زیادی بعنوان نمونه و انتقال تجربه مطرح شده است.
خلاصه کتاب خوبیه! منم تازه شروع کردم به خوندنش! اما یک نکته !

آیا این کتاب برای سازمان های ایرانی مفید هست یا خیر :

واقعیت اینه که دونستن تکنیک ها و ایده های جدید همیشه خوبه! ولی اینکه چقدر سازمان های ما به بلوغ رسیدن و توانایی اجرایی این متدها رو داشته باشن جای کمی تامل و بررسی داره! یه قسمت داستان بر می گرده به بلوغ سازمانی، یه بخشش بر می گرده به بلوغ فردی (منظورم کارمندان سازمان ها هست). با این حال کمی تردید دارم بشه تکنیک ها رو در سازمانهای تثبیت شده ایرانی بکار برد! یه جورایی تا مدیران کت شلواری استارتاپی بشن زمان بره.


مشخصات کتاب :
۱۱ فصل در قابل سه بخش
تعداد صفحات ۳۸۲ صفحه

برگرفته از سایت: دکتر استارتاپ





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 4 دی 1396
احمدرضا علی بخشی

راهکارهای افزایش اشتغال چیست؟

کارک اینفوگرافی راهکارهای افزایش اشتغال چیست؟




نوع مطلب : اینفوگرافی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 4 دی 1396
احمدرضا علی بخشی

چه زمانی وقت خداحافظی با شغل هشت ساعته است؟

کارک چه زمانی وقت خداحافظی با شغل ۸ ساعته است؟

آیا اکنون زمان خداحافظی شما با شغل هشت ساعته‌ی کارمندی فرا رسیده است؟ اگر نه پس زمان آن چه وقت است؟

چندین مورد خواسته یا ناخواسته وجود دارد که می‌تواند یک کارمند را به یک کارآفرین تبدیل کند:

از دست دادن شغل

اگر چه از دست دادن شغل راه ایده‌آلی برای یک شروع تازه نیست؛ اما بسیاری از مردم زمانی به سراغ راه‌اندازی کسب و کار شخصی خود می‌روند که حاشیه‌ی امن خود را از دست بدهند. وقتی که عمر کاری شما در یک سازمان یا مجموعه به پایان می‌رسد دو راه دارید: یا اینکه به دنبال کارفرمای جدید دیگری برای خود باشید (که این گزینه مسائل و مشکلات خاص خود را دارد) یا دل به دریا بزنید و کسب و کار شخصی خود را شروع کنید. از طرفی، چنانچه قبل از اخراج، اقدام به طرح کسب و کار شخصی خود کنید بهتر خواهد بود.

نارضایتی از همکاران و محیط کار

از همکاران خود ناراضی هستید و به این نتیجه رسیده‌اید که محل کار شما توسط افراد احمق اداره می‌شود. دانش صنعتی، موجود ارزشمندی است. با این حال شرکت‌هایی هستند که با وجود ناکارآمد بودن به سودآوری می‌رسند. همان طور که جیم کالینز در کتاب خود به نام از خوب به عالی به این نکته اشاره می‌کند و می‌گوید خیلی از شرکت‌ها در این تله‌ی فکری می‌افتند: اگر سالم است، درستش نکن. به این ترتیب با این شیوه‌ی فکری اجتنابی، از هر گونه تغییر و نوآوری دوری می‌کنند. این شرکت‌ها تا زمانی که با مرگ مواجه نشوند، شیوه‌های خود را تغییر نخواهند داد و حتی وقتی به پایان عمر خود نزدیک می‌شوند، باز هم نسبت به تغییر مقاومت می‌کنند. بسیاری از کارآفرینان هوشمند، کارفرمایان سابق خود را رها کرده‌اند تا شرکت خود را راه‌اندازی کنند و با همکاران بااستعداد سابق خود به‌عنوان نیروی کار فعالیت می‌کنند.

 دیدن یک فرصت

هر بار که جهشی در دنیای تکنولوژی روی می‌دهد فرصتی شکل می‌گیرد تا در بستر آن یک صنعت راکد را متحول کرد. بسیاری از کسب و کارها هرگز فکر نمی‌کنند اگر امروز این شرکت را دوباره از ابتدا راه‌اندازی می‌کردم، چه تفاوتی ایجاد می‌کردم؟ در عوض آن‌ها هنوز بر مدل فکری ۳۰-۲۰ سال پیش تکیه می‌کنند.

در برخی موارد، تمام سه عنصر برای خداحافظی با کار کارمندی با هم فراهم می‌شوند! پس از دعوای تاریخی اوراکل و پیپل سافت در سال ۲۰۰۵، پیپل سافت توسط اوراکل خریداری شددیوید دافیلد، مدیرعامل سابق پیپل سافت و انیل بورسی، مدیر ارشد استراتژی این شرکت اقدام به راه‌اندازی شرکت ارائه‌دهنده خدمات پردازش ابری به نام WorkDay  کردند. امروزه،WorkDay  با بیش از ۱.۶ میلیارد درآمد سالانه، اصلی‌ترین رقیب پیپل سافت به شمار می‌آید.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 2 دی 1396
احمدرضا علی بخشی
کارک سخنرانی های تد #37 ری دلیو

اگر می‌دانستید همکاران‌تان واقعاً در مورد شما چه فکر می‌کنند و آن‌ها را می‌شناختید، چه می‌شد؟ رِی دَلیو دلایلی برای استفاده از شفافیت افراطی و تصمیم‌گیری الگوریتمی مطرح می‌کند تا یک شایسته‌سالاری ایده را بسازد که در آن، افراد می‌توانند نظر بدهند و واقعاً افکارشان را بیان کنند -- حتی در مورد رئیس‌شان. درباره‌ی این‌که چطور این راهبردها به دَلیو کمک کرد یکی از موفق‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاریِ دنیا را بسازد و این که چطور شما می‌توانید قدرت تصمیم‌گیری گروهی بر اساس داده‌ها را مهار کنید، بیشتر یاد بگیرید.





نوع مطلب : سخنرانی های TED، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 2 دی 1396
احمدرضا علی بخشی
کارک عکس نوشته #63




نوع مطلب : عکس نوشته ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 2 دی 1396
احمدرضا علی بخشی