تبلیغات
كارك - مطالب فروردین 1397 ::: محفلی برای كارآفرینان و صاحبان كسب و كارهای كوچك

اسکرول بار

 
كارك
چیزی كه شروع نشده هرگز به پایان نخواهد رسید
درباره وبلاگ


محفلی برای كارآفرینان و صاحبان كسب و كارهای كوچك SBA, ایده پردازی و خلاقیت, تكنولوژی فكر, سبك زندگی

مدیر وبلاگ : احمدرضا علی بخشی
نظرسنجی
لطفا نظرتان را در مورد میزان رضایت و سودمندی محتوای وبلاگ بیان فرمایید.








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 



در این وبلاگ
در كل اینترنت
 
تماس با ما
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
افزایش بازدید
 
در تلگرام منتظر شما هستیم
عضویت در کانال تلگرام کارک
کارک عکس نوشته #74




نوع مطلب : عکس نوشته ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 26 فروردین 1397
احمدرضا علی بخشی

استارتاپی که بیماران مبتلا به اوتیسم را به عنوان کارمند استخدام می کند.

کارک استارتاپی که بیماران مبتلا به اوتیسم را به‌ عنوان کارمند استخدام می‌کند.

مادری که نگران آینده‌ی پسر مبتلا به اوتیسم خود بود، استارتاپی را راه‌اندازی کرده است که با استخدام این بیماران، توانایی و قابلیت‌های آن‌ها را به مردم نشان می‌دهد.

نیکلاس، پسر استلا اسپاناکوس، عمیقاً تحت تأثیر بیماری اوتیسم قرار داشت. با وجود تلاش‌های خستگی‌ناپذیر استلا و شوهرش برای یافتن مداوایی که به بهبود نیکلاس کمک کند، متأسفانه حال او با افزایش سن هیچ تغییری نمی‌کرد. پس‌ از اینکه پدر نیکلاس به‌ طور غیر منتظره‌ای فوت کرد، فاجعه‌ای تمام‌ عیار رخ داد. حالا استلا باید به‌ تنهایی برای آینده‌ی نامشخص نیکلاس برنامه‌ریزی می‌کرد.

اسپاناکوس می‌خواست مطمئن شود پسرش و سایر بیماران اوتیسم، از فرصت‌های هر روزه‌ای برای رشد شخصی، مشارکت اجتماعی و دستیابی به اهداف برخوردارند. او «مرکز نیکلاس» را به‌ عنوان یک خیریه‌ی تخصصی تأسیس کرد. او می‌خواست به خانواده‌های بیماران احساس امنیت و آرامش بیشتری ببخشد؛ به‌ طوری‌که وقتی والدین دیگر نمی‌توانستند از فرزندشان مراقبت کنند، نگران آینده‌ی او نباشند. 

کارک استارتاپی که بیماران مبتلا به اوتیسم را به‌ عنوان کارمند استخدام می‌کند.

در حال حاضر اسپاناکوس به‌ عنوان هم‌ بنیانگذار و مدیر توسعه‌ی مرکز نیکلاس فعالیت می‌کند. این مرکز علاوه بر حمایت از خانواده‌ها، مجموعه‌ای از دوره‌های آموزشی مهارت‌های اجتماعی و حرفه‌ای را برای بیماران اوتیسم برگزار می‌کند و همچنین به سه شرکت دیگر اسپاناکوس یعنی اسپکتروم دیزاین، اسپکتروم بیکز و اسپکتروم سادز، پشتیبانی حرفه‌ای ارائه می‌دهد. اسپکتروم دیزاین، یک فروشگاه لباس‌های سفارشی فعال و کاملاً کارا است که افراد مبتلا به اوتیسم را به‌ عنوان کارمند استخدام می‌کند و به آن‌ها فرصت می‌دهد در مشارکت‌های اجتماعی حضور داشته باشند.  اسپکتروم بیکز، کارگاه پخت و تهیه‌ی شیرینی‌های گرانولا است که توسط بچه‌های همین مرکز آماده می‌شود و اسپکتروم سادز سرویسی است که خدمات لباسشویی بوتیک ارائه می‌کند. مشتریان کسب‌ و کارهای فوق عبارت‌اند از شرکت گوگل، شرکت کمدی سنترال و بچز، شهرداری‌ها، مدارس و مراکز خیریه‌ی غیر انتفاعی.


کارک استارتاپی که بیماران مبتلا به اوتیسم را به‌ عنوان کارمند استخدام می‌کند.

پیشنهاد کسب‌ و کارهای اسپکتروم به مشتریان، شرکت در فرایند خریدی با اهداف بالاتر، نظیر اشتغال و  تجارب حرفه‌ای افرادی است که به بیماری اوتیسم مبتلا هستند. هدف آن‌ها آگاهی بخشی به مردم در خصوص توانایی‌ها و مهارت‌های افراد استثنایی است. مرکز نیکلاس که از این شرکت‌ها پشتیبانی می‌کند، مصمم است ثابت کند از مدل کسب‌ و کاری پایدار و پیش‌بینی پذیر برخوردار است. در واقع همه‌ی صنایع در سرتاسر جهان می‌توانند از این مدل استفاده کنند و گزینه‌های جدیدی برای یک زندگی کارا و سازنده در اختیار افراد مبتلا به اوتیسم قرار دهند. اسپاناکوس می‌گوید:

پسر من و همکلاسی‌های او، الهام‌بخش تیم ما در ایجاد فرصت‌هایی بودند که به‌طور معمول وجود نداشت. ما روی آنچه کارمندان می‌توانند انجام دهند متمرکز می‌شویم و هر روز، همان‌طور که شاهد رشد این افراد هستیم، روح خودمان نیز رشد می‌کند. کار کردن برای مراکز اسپکتروم، افتخار و شادی زیادی به ما هدیه داده است.

کارک استارتاپی که بیماران مبتلا به اوتیسم را به‌ عنوان کارمند استخدام می‌کند.

این کسب‌ و کار موجب شده است اسپاناکوس هدف جدیدی در زندگی خود دنبال کند. او در مصاحبه‌ای توضیح می‌دهد:

تا پیش از ۵۰ سالگی، حتی تصور هم نمی‌کردم که روزی چنین زندگی هدفمندی داشته باشم. گاهی اوقات طول می‌کشد تا هدف واقعی خود را پیدا کنید. ما کسب‌ و کار با ارزشی ساختیم که در هر لحظه به رشد ما کمک می‌کند. حالا وقتی شب‌ها سرم را روی بالش می‌گذارم، میدانم که اسپکتروم واقعیت دارد. آینده‌ای وجود دارد و ماندگار خواهد بود. این احساس برای من بسیار ارزشمند است.

کارک استارتاپی که بیماران مبتلا به اوتیسم را به‌ عنوان کارمند استخدام می‌کند.

فعالیت هر روزه‌ی اسپاناکوس برای او در حکم بزرگ‌ترین مأموریت زندگی است. او می‌خواهد اطمینان پیدا کند که پسرش در امان است و می‌تواند زندگی مفید و پرباری داشته باشد. او باور دارد که حتی اگر کوچک‌ترین تأثیر مثبتی در آینده‌ی بیماران اوتیسم داشته باشد، گامی در جهت ساخت دنیایی بهتر برداشته است. در دنیای امروزی بیماران اوتیسم با فرصت‌های رشد بسیار کمی روبرو می‌شوند و اسپاناکوس می‌خواهد در تغییر این شرایط، نقش مثبتی داشته باشد.

واقعیت این است که استلا در یک بازار بسیار رقابتی فعالیت می‌کند. با این‌ حال، افراد مبتلا به اوتیسم می‌توانند بسیار دقیق و با پشتکار عمل کنند و این اتفاقی است که به بهبود عملکرد اسپکتروم منجر شده است. کارمندان این شرکت می‌دانند که باید هر سفارشی را دقیق و کامل تحویل دهند و چیزی کمتر از این، قابل‌ پذیرش نیست.

کارک استارتاپی که بیماران مبتلا به اوتیسم را به‌ عنوان کارمند استخدام می‌کند.

اسپاناکوس به مردم توصیه می‌کند که بین کار و هدف زندگی خود، سازگاری و همسویی برقرار کند. او می‌گوید:

به صدای درونتان گوش بدهید. هنگامی‌که صبح بیدار می‌شوید و نمی‌توانید برای شروع کار صبر کنید، یعنی با خودتان در آشتی و صلح به سر می‌برید. فکر می‌کنید من می‌دانستم چنین آینده‌ای در انتظارم خواهد بود؟ هرگز! ولی بابت آن خوشحال و سپاسگزارم. به تلاشتان ادامه دهید و زمانی که نور اشتیاقی در درون خود احساس کردید، آن را دنبال کنید!





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 26 فروردین 1397
احمدرضا علی بخشی

کارآفرینی و تاریخچه آن در ایران و جهان (قسمت سوم و پایانی)

تکنیک های خلاقیت

تکنیک های خلاقیت به عنوان ابزاری برای رشد خلاقیت و افزایش توان حل خلاق مسئله کمک شایانی به توان فرد در تمام مراحل خلاقیت و فرآیند حل خلاق مسئله می نماید. به عبارت دیگر هر یک از تکنیک های خلاقیت، مرحله یا مراحلی از فرآیند خلاقیت را تقویت می کنند. این تکنیکها فردی و گروهی میباشند که تکنیکهای فردی شامل: توهم خلاق،DOIT ، تکنیک های گروهی شامل: طوفان فکری، دلفی، سینکتیکس و تکنیکهای مشترک شامل: اسکمپر، در هم شکستن مفروضات، چرا، مورفولوژیک که محور اصلی این روش ها و تکنیک ها ، شکستن قالب های ذهنی است.


تکنیک طوفان ذهنی

طوفان ذهنی که یکی از شیوه های برگزاری جلسات و مشاوره و دستیابی به انبوهی از ایده ها برای حل خلاق مسائل می باشد در سال ۱۹۳۸ توسط الکس اساسبورن ابداع شد. این واژه هم اکنون در واژه نامه بین المللی وبستر اینگونه تعریف می شود: اجرای یک تکنیک گردهمایی که از طریق آن گروهی می کوشند راه حلی برای یک مسئله بخصوص یا انباشتن تمام ایده هایی که بطور خود به خود و درجا به وسیله اعضا ارائه می شود بیابند.


تفاوت های طوفان ذهنی فردی و گروهی

طوفان ذهنی فردی با تولید طیف گسترده تری از ایده ها همراه است و کمتر منجر به ایده هایی کارا و عملی می شود. نکته ی جالب توجه این است که فرد به هنگام انزوا از گروه دیگر ترسی از انتقاد ندارد و بدون هیچگونه محدودیتی از طرف اعضا برای تجزیه ایده ها آزاد می باشد. اما مزیت طوفان گروهی این است که مشکلات ایده ی فرد بوسیله تجربه و خلاقیت افراد دیگر حل می شود و از بین می رود. اگر بخواهیم نتیجه مطلوبتری از طوفان ذهنی داشته باشیم می توانیم این دو نوع طوفان ذهنی را ترکیب کنیم .

کارک کارآفرینی و تاریخچه آن در ایران و جهان (قسمت سوم و پایانی)


تکنیک چرا؟

تکنیک چرا دقیقا مثل چراهای مکرر کودکی است که کودکان برای گسترش فهم خود از دنیای اطرافشان از والدین می پرسند. اما با این تفاوت که در بزرگسالی باید یاد گرفته هایمان را زیر سوال ببریم سادگی این تکنیک باعث شده است، بسیاری از مردم متوجه اهمیت و نقش آن نشوند و این تکنیک برای ایده یابی و ایده پردازی به کار می رود. به عنوان مثال برای شناسایی و تعریف درست و کامل مسئله می توان از این تکنیک استفاده کرد. بلکه استفاده از این تکنیک به ما کمک می کند تا موقعیت و وضعیت را بهتر ور وشنتر مشخص کنیم و در فرآیند آن به ایده های جدیدی دست یابیم .


تکنیک توهم خلاق

خیلی اوقات آنچه را که فکر می کنیم واقعیت است، واقعیت نیست. واقعیتها با پنج حس انسان درک می شوند. چیزهایی که چشم می بیند و طوری که مغز آن را تفسیر میکند باعث این خطا می شود. چشم می بیند، اما وظیفه ی ذهن چیز دیگری است. کار ذهن مرتب کردن، دسته بندی و قابل فهم کردن جرقه هایی است که پس از دیدن، مغز آن را ایجاد می کند بنابراین تصاویری که در ذهن است، کپی مستقیم اشیاء نیست بلکه کدهای خلاصه ای است که از طریق شبکه ی عصبی مغز می رسد. منظور و هدف این تکنیک این است که شما بتوانید با قدرت توهم بعضی از اوقات با خطاهای عمدی طور دیگری به مسائل نگاه کرده تا بدین وسیله اصل و واقعیت موضوع را دریابید. این سعی باعث می شود مقداری اطلاعات از شکاف های موجود در بافتهای عصبی، آزاد شده و به وسیله پیوند با اطلاعات قبلی، الگوی ذهنی جدیدی ساخته شود و یا موضوع از الگوی ذهنی قبلی به الگوی دیگری انتقال یابد.


تکنیک پی. ام. آی  (P.M.I)

یکی از ارزش های این تکنیک آن است که انسان را مجبور می سازد تا دقایقی بر خلاف قالبهای ذهنی اش تفکر کند و به مرور نسبت به قالب های ذهنی خود آگاه تر و مسلط تر شود، لذا آمادگی ذهنی بیشتری برای خلاقیت پیدا می کند. نام این تکنیک بر گرفته از حروف اول سه کلمه به معنی افزودن، کاستن و جالب می باشد. روش کار چنین است که ابتدا فرد توجهش را به نکات مثبت موضوع یا پیشنهاد و سپس به نکات منفی و نهایتا به نکات جالب و تازه ی آن که نه مثبت است و نه منفی، معطوف می کند و در پایان نسبت به تهیه لیست نکات مثبت یا مزایای موضوع، لیست موانع، محدودیت ها و نکات منفی موضوع و لیست نکات جالب و تازه ی موضوع اقدام می کند. یکی از مهمترین کاربردهای این تکنیک زمانی است که نسبت به یک قضیه اطمینان داریم نه مواردی که نسبت به آن شک و ابهام داریم. به عبارت دیگر هر چه نسبت به موضوعی بیشتر بدبین یا خوشبین باشیم استفاده از این تکنیک کار گشاتر و اثر بخش تر خواهد بود.

برای یافتن نکات جالب کافی است که جمله ی (( چقدر جالب می شود اگر ……)) را کامل کنیم.

 

تکنیک DO IT

نام این تکنیک از حروف اول چهار کلمه ی Define به معنی تعریف کردن Open به معنی باز کردن Identify  به معنی شناسایی Transform به معنی تبدیل کردن، تشکیل شده است. منظور از انتخاب این واژگان این است که برای حل مشکل لازم است ابتدا موضوع و مسئله را دقیق تعریف و مشخص نمود  و سپس ذهن را برای راه حلهای مختلف باز نگه داشته تا بهترین راه حل شناسایی و در نهایت آن را به عمل تبدیل کرد.


تکنیک شکوفه ی نیلوفر آبی

این تکنیک توسط یاسوآماتسومورا طراحی و ارائه شده است. طرح این ایده بر گرفته از شکوفه نیلوفر آبی می باشد بدین صورت که گلبرگ های شکوفه نیلوفر آبی به دور یک هسته مرکزی خوشه می زنند و از آن نقطه گسترش می یابند. با ایجاد پنجره هایی مشابه با پنجره های مورد استفاده در برنامه کامپیوتری، بخش هایی از یک تابلوی ایده را می توان به صورتی تقسیم بندی کرد که یک موضوع اصلی برای استخراج ایده در پنجره های جانبی، مورد استفاده قرار گیرد به نوبه خود مراکز مجموعه های جدید پنجره را تشکیل می دهد .


کارک کارآفرینی و تاریخچه آن در ایران و جهان (قسمت سوم و پایانی)


تکنیک چه می شود اگر ….؟

به طور کلی برای خلاقیت باید فکر، از قالبهای ذهنی، شرایط موجود، پیش فرض ها، عادات و استانداردها آزاد شود تا بتواند موضوع را از زوایای مختلف رویت و ایده های جدیدی را تداعی کند. بر همین اساس این تکنیک کمک شایانی به آزادسازی فکر برای جمع آوری ایده های جدید می کند. در این روش توصیه می شود برای یافتن ایده های جدید از سوالات (( چه می شود اگر…؟ استفاده کنید و آن را به قدری تکرار و تمرین کنید که برایتان یک عادت شود. از این تکنیک میتوان برای یافتن افزایش قدرت خلاقیت بدون داشتن موضوع بخصوصی استفاده کرد، ضمن اینکه بعنوان یک تفریح یا شوخی و سرگرمی در همه ی اوقات قابل استفاده است.


تکنیک اسکمپر  SCAMPER

این تکنیک کاربرد اصلی آن بر پایه ایده یابی فردی طراحی شده است که می تواند به نحو بسیار اثربخشی برای گروه ها نیز مفید باشد. هدف اصلی این تکنیک قدرت تصور است تا آن را در جهات و بعد مختلف و ضروری به حرکت درآورد. این تحریک بوسیله یک سری سوالات تیپ و ایده برانگیز صورت می گیرد که شخص در رابطه با مسئله مورد نظرش از خود سوال می کند و در نهایت با افزایش ایده ها، کیفیت ایده ها تضمین و ارتقاء می یابد. واژه SCAMPER از ابتدای حروف واژه های سوال برانگیز گرفته شده که در دستیابی ایده های نو بسیار موثر است .
حرف S بر گرفته از کلمه Substitution به معنی جانشین سازی است
حرف C بر گرفته از کلمه Combine به معنی ترکیب کردن است .
حرف A بر گرفته از کلمه Adapt به معنی رفاه، سازگاری و تعدیل کردن است .
حرف M بر گرفته از کلمه Maginfy به معنی بزرگ سازی است .
حرف P بر گرفته از کلمه Put to other uses به معنی استفاده در سایر موارد است .
حرف E بر گرفته از کلمه Ellimination به معنی حذف کردن است .
حرف R بر گرفته از کلمه Reverse به معنی معکوس سازی است
.





ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 24 فروردین 1397
احمدرضا علی بخشی

چرا باید کالای داخلی بخریم؟

تاکید بر مصرف کالای ایرانی، فقط توصیه ای برای مصرف کنندگان نیست. بلکه تولیدکننده هم باید با ارائه کیفیت برتر و قیمت پایین تر، اجاره ندهد که مشتریان به کالای خارجی تمایل پیدا کنند. تولیدکننده باید مصرف کننده را محترم بشمارد و کالای مرغوب به او بدهد و مصرف کننده هم باید تا جنس ایرانی هست، جنس خارجی نخرد. البته این به آن معنا نیست که مردم، چشم بسته کالای نامرغوب و گران بخرند. بلکه منظور این است که مشتریان ضمن خرید کالای داخلی، عیب و ایراد آن را هم بگیرند، انتقاد کنند و به تولیدکنندگان داخلی برای بهبود کیفیت فشار بیاورند ولی دست از کالای ایرانی برندارند و از سوی دیگر همه دستگاههای اجرایی و تصمیم گیر باید از تولید داخلی و تولیدکننده ایرانی حمایت جدی نمایند.
در اینفوگرافیک «چرا باید کالای داخلی بخریم؟» سعی شده است به رایج ترین سوالات در این حوزه پاسخ داده شود که به همت پویش مردمی حامیان کار و تولید ایرانی تولید شده است.
کارک اینفوگرافی چرا باید کالای داخلی بخریم؟




نوع مطلب : اینفوگرافی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 17 فروردین 1397
احمدرضا علی بخشی
عکس نوشته #73




نوع مطلب : عکس نوشته ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 17 فروردین 1397
احمدرضا علی بخشی